![]() |
![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() |
![]() Gipf Gipf deler som sagt lighedspunkter med Yinsh. Det er dog langt mindre kaotisk end Yinsh og der er dermed også mulighed for at planlægge længere frem i Gipf. Derfor appellerer Gipf også i højere grad til folk der i forvejen kan lide abstrakte spil som skak end de øvrige spil i serien. Tamsk Tamsk er det mest specielle spil i serien og er i det store og hele ikke til at sammenligne med de andre. Det der tydeligst adskiller dette spil fra såvel de øvrige spil i Gipf-serien som stort set alle spil, er dets anvendelse af tiden. I Tamsk er tiden en strategisk faktor. Dybden af dette kan nok være svær at forstå, hvis man ikke har spillet spillet, men tiden anvendes ikke som i f.eks. lyn-skak, hvor det blot er en begrænsende faktor. Tiden er en strategisk faktor og en stærk position kan grundet tidens forløb blive svag. Zèrtz I mange spil kan man mindske modspillerens muligheder for selv at kontrollere, hvor han ønsker at rykke sine brikker fra og til. I Zèrtz kan man decideret komme til at diktere sin modspillers træk. At forsøge at presse sin modstander i en position, hvor man kan komme til at diktere hans træk er en væsentlig del af charmen ved spillet. Det er dog også den faktor, der gør, at spillet helst skal spilles af jævnbyrdige spillere; det er ikke morsomt at få dikteret hovedparten af sine træk fra start til slut, hvis man endnu ikke helt har forstået spillets finere nuancer. Dvonn Dvonn er et spil, der appellerer til dem, der godt kan lide at forsøge at tænke nogle træk frem. Slutspillet er vigtig i Dvonn, men man skal ikke lade sig narre; det positionelle spil, der finder sted i spillets indledende faser, herunder selve opsætningen af spillet, har stor indflydelse på resultatet. Spillet kan være ganske nervepirrende; store stakke af brikker skifter ejer undervejs og pludselig isoleres store dele af brættet, hvorefter alle brikker på denne del af brættet fjernes fra spillet. Yinsh Spillet er nok det, der egner sig bedst som introduktionsspil til Gipf-serien. Spillet kan virke ret kaotisk, når ringe bevæger sig fra den ene kant af brættet til den anden og inverterer farven på alle de brikker, de passerer. Dette kaotiske islæt gør, at der er grænser for, hvor langt de fleste af os kan planlægge og af samme grund opleves Yinsh heller ikke som et traditionelt abstrakt spil. Det betyder også, at fordelen for den, der har erfaringer med spillet på forhånd er mindre end ved flere af seriens øvrige spil. Dette spil kan derfor anbefales såvel som introduktionsspil, som hvis man ved, at man kommer til at få skiftende spillepartnere. En anden ting der gør spillet attraktivt som spil med begyndere er, at når en spiller fører, fjernes hans ringe efterhånden, hvilket er med til at forrykke styrkeforholdet i favør til den, der er kommet bagud i spillet. Seriens sidste spil Kris Burm er i skrivende stund (24. juni 2005) ved at lægge sidste hånd på det afsluttende spil i Gipf-serien. Navnet på spillet er endnu en hemmelighed, men han har frigivet et billede af en prototype, der kan give nogle ideer om hvordan det endelige spil kommer til at se ud. For tiden håber han, at den endelige version kan præsenteres til oktober på årets spilmesse i Essen. ![]() SIDSTE NYT Så er det sidste spil i Gipf-projektet afsløret! Titlen er: PÜNCT. Målet i det seneste spil er at forbinde to sider af brættet. I sin tur kan man enten bringe en ny brik i spil eller rykke en brik, der allerede er på brættet. ![]() Potentialer Der udgives som en del af project Gipf en række potentialer. Disse potentialer indeholder yderligere brikker, der sætter spillerne i stand til at ændre de enkelte spil eller at kombinere spillene på tværs - ja, sågar også med helt andre spil. For tiden er der udgivet to potentialer, der forbinder seriens fire første spil parvis. Det er dog vigtigt at slå fast, at de enkelte spil sagtens kan spilles hver for sig; det er sådan de fleste af os vil benytte dem. Det tredje og sidste sæt potentialer kommer til at afslutte serien. Det kommer til at indeholde brikker til Yinsh og seriens sidste spil og muligvis yderligere brikker. I det indeværende år (2004) er Gipf blevet genudgivet. Materialet er nu bakelit som i de øvrige spil. Gipf er samtidig blevet udgivet i en skandinavisk version med skandinaviske regler. ![]() ![]() Beskrivelser af Burms spil her på siden: ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() |
![]() |
![]() |
Spilbeskrivelser:![]() Gipf ![]() Tamsk ![]() Zèrtz ![]() Dvonn ![]() Yinsh |
![]() |